Κυριακή 30 Δεκεμβρίου 2018

Φιλοξενώντας τον συγγραφέα Μιχάλη Κατράκη!

  

Είστε έτοιμοι;  


....οικοδεσπότης: Θεόφιλος Γιαννόπουλος.


 
Ας αρχίσουμε λοιπόν την λογοτεχνική μας 'ανάκριση'...

 1.Το έργο σου απευθύνεται σε αναγνώστες που…
Επιχειρούν, αντιμαχόμενοι δαίμονες και ανθρώπους, να διατηρήσουν την Αυθεντικότητα τους ανέπαφη. Είναι ένα βρώμικο παιχνίδι, σχεδόν πάντα χάνουμε όμως το «Resort», μέσα από μία ιστορία δομημένη γύρω από τις αρχές της λογοτεχνίας του φανταστικού, μπορεί να λειτουργήσει ως ένας πολύ καλός σύμμαχος.

2.Η ιστορία σου βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα; Κι αν ναι, σε ποια συγκεκριμένα;
Το Resort αποτελεί μία μίξη ρεαλισμού και ακραίας φαντασίας. Ρεαλιστικά ερεθίσματα αντλήθηκαν από εφαρμοσμένα συστήματα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, όπως είναι η «Πυραμίδα του Maslow» αλλά και από ιστορικά γεγονότα που σχετίζονται με την 4η Σταυροφορία που ξεκίνησε το 1208, κορυφώθηκε σχεδόν δύο δεκαετίες αργότερα και σκοπό είχε την εξάλειψη του δόγματος των «Καθαρών» από την Κεντρική Ευρώπη.

3.     Ποιος ήρωας της πλοκής σε δυσκόλευσε στην ανάπτυξή του και γιατί;
Ο Κομνηνός ήταν, ίσως, ο δυσκολότερος χαρακτήρας, κυρίως εξαιτίας της διττής του φύσης. Σε αυτόν τον ήρωα έπρεπε να ενταχθούν στοιχεία φανταστικού, ιστορικής τεκμηρίωσης, υπερφυσικά και την ίδια στιγμή, ανθρώπινα με έναν απόκοσμο τρόπο.

4.     Πόσο καιρό κράτησε η συγγραφή του έργου σου;
Αν έπρεπε να συγκεντρώσω τον χρόνο της έρευνας, τον σχεδιασμό, την συγγραφική διαδικασία, τις επιμέλειες, τις προσθήκες, τις διαγραφές και την τελική επιμέλεια, θα έλεγα περίπου δυόμισι χρόνια.
5.     Το βιβλίο σου γράφτηκε σε μία συνεχόμενη ή σε αποσπασματικές χρονικές περιόδους;
Η πρώτη έκδοση ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2008. Οι πρώτες διορθώσεις μέχρι το καλοκαίρι του ίδιου χρόνου. Έπειτα το άφησα στο συρτάρι για περίπου δέκα χρόνια. Το καλοκαίρι του 2017 δούλεψα για μερικούς μήνες πάνω στους κεντρικούς ήρωες. Τον χειμώνα του 2018 έγιναν τροποποιήσεις στην πλοκή. Τις τελικές διορθώσεις και την επιμέλεια την κάναμε με την ομάδα του ΕΛΚΥΣΤΗ μέσα στο καλοκαίρι του ίδιου χρόνου.

6.     Ποιο πραγματικό πρόσωπο  δε θα έβαζες ποτέ ως ήρωα/ηρωίδα ενός έργου σου;
Τον Αλέξανδρο Γρηγορόπουλο. Τον Παύλο Φύσσα. Και όλες τις υπόλοιπες πληγές που ακόμα αιμορραγούν.

7.     Γιατί πιστεύεις πως πρέπει να διαβάσει ένας αναγνώστης το έργο σου;
Για κανέναν απολύτως λόγο. Σκοπός του είναι να καταρρίψει τα «πρέπει», όχι να εγείρει νέα!

8.     Πού αφιερώνεις το βιβλίο σου;
Σε δύο από τους ελάχιστους πραγματικούς «Αποστάτες των συμβάσεων» που γνώρισα στην μέχρι τώρα ζωή μου. Οι τρόποι που επιδρούν αυτού του είδους οι ολόφωτοι άνθρωποι πάνω μας είναι εξακριβωμένα ευεργετικοί και την ίδια στιγμή, επώδυνοι. Δεν είναι ο κόσμος μας πλασμένος για αποστασίες αλλά για συγκατάβαση και εν τέλει, υποταγή.

9.     Ποιος από τους ήρωές σου θα ήθελες να είναι πραγματικός;
Όλοι είναι, κατά κάποιο τρόπο, πραγματικοί. Οι περισσότεροι πυροδοτήθηκαν από έναν περίγυρο που τελικά, έπλεξε μόνο του τον μύθο του βιβλίου, πριν βάλω εγώ τις λέξεις σε σειρά.

10.   Συμφωνείς με την τιμή πώλησης του έργου σου; Πόση πιστεύεις πως θα έπρεπε να είναι;
Ιδανικά τα βιβλία θα έπρεπε να είναι «συνταγογραφούμενα». Θα έπρεπε να υπάρχει σχετικός κλάδος της ιατρικής με εξειδικευμένο προσωπικό ώστε κάθε φορά που νοιώθουμε μοναξιά, ευθυμία, πληρότητα, θλίψη, θυμό, οργή, έρωτα, πόθο, λαγνεία, πείνα, δίψα, κούραση, παραίτηση, άκρατη θέληση για ζωή, καμία διάθεση για αναπνοή να μπορεί να μας συνταγογραφεί δημοσία δαπάνη την σχετική βιβλιογραφία. Εφόσον όμως δεν ζούμε σε έναν κόσμο ιδανικά πλασμένο και πρέπει να καταβάλουμε αντίτιμο για κάθε τι που μας γεμίζει, υποθέτω πως θα πρέπει να συμβιβαστούμε με αυτή την συνθήκη. Είναι μία λογική τιμή για βιβλίο.

11.  Αν είχες το δικαίωμα να σου πραγματοποιηθεί μια λογοτεχνική ευχή, ποια θα ήταν αυτή;
Να ξεκινήσω να γράφω, να σταματήσω όταν μου το επιβάλουν οι λέξεις και όταν αργότερα διαβάσω όσα έγραψα να καταφέρω να με εκπλήξω.

12.  Υπάρχουν έργα σου τα οποία ξανακοιτώντας στο παρελθόν, θα ήθελες να μην είχαν εκδοθεί;
Ναι. Αλλά νομίζω πως όσο προχωράει μέσα μου το «σαράκι» των γραψιμάτων και έχει μπροστά του φρέσκο ξύλο και πίσω ένα κενό λαγούμι, αυτό δεν θα σταματήσει ποτέ να συμβαίνει.

13.  Σε επηρεάζουν οι κριτικοί βιβλίων και οι αναγνώστες με όσα θετικά ή αρνητικά σου μεταφέρουν για το έργο σου;
Δεν θα μπορούσα να αδιαφορώ περισσότερο. Μπορεί να ακούγεται επαρμένο σαν δήλωση όμως, το τι είδους «δουλειά» κάνει για τον καθένα το κάθε ανάγνωσμα είναι υπόθεση που δεν μπορεί και δεν πρέπει να με αφορά. Μπορώ να πω τα χειρότερα για την «Μεγάλη Χίμαιρα», μπορώ να πω ότι το βρήκα μονοδιάστατο, ρηχό και άτεχνο ως προς το ψυχογράφημα, επιτηδευμένο και με φοβερά στοιχεία πατριδολατρείας σε σημείο υπερβολής. Πείτε μου τώρα, αν τα έλεγα αυτά στον Καραγάτση (τον οποίο λατρεύω), τι θα μου απαντούσε;

14.  Γράφεις βασισμένος στις δικές σου αφορμές ή στις ανάγκες της αναγνωστικής αγοράς;
Αν έγραφα βασισμένος στις ανάγκες τις αναγνωστικής αγοράς, θα ξεκινούσα μία αστυνομική τετραλογία την οποία θα ολοκλήρωνα σε οχτώ τόμους. Όχι, δεν ακολουθώ τις ανάγκες της αγοράς. Αυτό το κάνω στην δουλειά από την οποία βιοπορίζομαι. Τα πάθη δεν ελέγχονται –δεν πρέπει να ελέγχονται- από κανόνες.
15.  Ποιες στιγμές αφιερώνεσαι στην συγγραφή;
Κάθε διαθέσιμο λεπτό είναι ένα καλό λεπτό για να αφιερωθεί κανείς στις εξαρτήσεις του. Μπορεί να είναι το πρωί με τον καφέ, στο αυτοκίνητο, πριν το γεύμα, στο γεύμα, το βράδυ ενώ όλοι κοιμούνται. Αρκεί να συμβαίνει. Και στην περίπτωση μου συμβαίνει με κάθε ευκαιρία.

16.  Γνώρισέ μας τις δράσεις σου και το απωθημένο σου για κάτι που δεν κατάφερες ακόμη να κάνεις.
Κάποιο ιδιαίτερο απωθημένο δεν μπορώ να πω ότι έχω. Έχω όμως σχέδια για πολλά κείμενα, ανάγκες για πολλές συγγραφικές ασκήσεις που θα με βοηθήσουν να απελευθερώσω ακόμα περισσότερη ενέργεια πάνω στο χαρτί, που θα μου επιτρέψουν να αφήσω ακόμα μεγαλύτερα κομμάτια μου πάνω στα μαύρα στίγματα που το λερώνουν. Έχω σκοπούς και θέληση. Άρα έχω τα μέσα.

17.  Πόσο τελειομανής είσαι;
Είμαι επιμελής, όχι όμως τελειομανής. Με τρομάζει η τελειότητα, μου δημιουργεί ένα αίσθημα έντονης δυσφορίας. Η ομορφιά βασιλεύει μέσα στο τέλειο χάος κι αυτό με την σειρά του βασιλεύει γύρω και μέσα μας.

18.  Μελλοντικά σχέδια;
Συνεχίζουμε το εκδοτικό πλάνο μας με τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΛΚΥΣΤΗΣ και σύντομα θα βάλουμε σε διαδικασία σχεδιασμού το επόμενο βιβλίο με τίτλο «Χίλια Μιλιγκράμ Απουσίας», το οποίο δημοσιεύτηκε ηλεκτρονικά στο blog που διατηρώ (1000mgapousias.com) και αποτελείται από πενήντα διηγήματα των χιλίων (ακριβώς) λέξεων που τελικά συνθέτουν την ζωή ενός αγαπημένου μου χαρακτήρα (σύντομα θα μάθετε περισσότερα).
Παράλληλα, δουλεύω πάνω σε μία συλλογή διηγημάτων με τον γενικό τίτλο «Homo Nocturnus» η οποία θίγει ζητήματα που υπογραμμίζουν τις σκοτεινότερες πτυχές της ανθρώπινης φύσης. Οι ιστορίες αυτές είναι πολύ σκληρές και απαιτούν έρευνα που γίνεται, σε αρκετές περιπτώσεις, δυσβάσταχτη. Δημοσιεύονται και αυτές ηλεκτρονικά εδώ: https://1000mgapousias.com/category/homo-nocturnus/
Για όλα τα υπόλοιπα, θα πρέπει απλά να περιμένουμε τις λέξεις να μιλήσουν.  

Σ' ευχαριστώ πολύ για την εξομολογητική σου συνέντευξη συγγραφέα μας, πάντα επιτυχίες εύχομαι στην λογοτεχνική σου διαδρομή! 



ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ 

Ο Μιχάλης Κατράκης γεννήθηκε το 1980. Σε ηλικία έξι ετών εντυπωσίασε γονείς και δασκάλους αναδομώντας πλήρως την νεοελληνική ορθογραφία και δημιουργώντας πληθώρα νέων λέξεων από ήδη υπάρχουσες, όπως η λέξη «σπήτι» και το ρήμα «πέζο».  Η διεθνής λογοτεχνική κοινότητα τον χαρακτήρισε ως τον «μεγαλύτερο εν ζωή λογοπλάση». Δεν αρκέστηκε όμως σε αυτό. Σε ηλικία οχτώ χρονών κατάφερε να συντάξει έκθεση με θέμα «πως πέρασα το καλοκαίρι» και να περιγράψει σαράντα πέντε ημέρες παραθερισμού σε εννιά μόλις σειρές, εκ των οποίων η τελευταία ήταν η εξής: «Τρίτη ήταν που το θάψαμε». Το κείμενο έδωσε νέα ώθηση στο ρεύμα του αφαιρετικού υπερρεαλισμού και συνεχίζει να εμπνέει ακόμα και σήμερα χιλιάδες συγγραφείς παγκοσμίως.


Παρά τη φήμη του, μεγάλωσε σχεδόν νορμάλ, πέρασε από τα σύνορα της νεότητας σχεδόν ολοκληρωτικά, βιοπορίστηκε σε διάφορους τομείς σχεδόν με επιτυχία και ερωτεύθηκε παράφορα (χωρίς σχεδόν). Ζει από επιλογή στον κόσμο τον δικό του αλλά δέχεται συχνά επισκέπτες. Πού και πού γράφει για ό,τι βρει ενδιαφέρον. Το πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο «Ό-Ντέι: Το Φετίχ της Καρδιάς»  κυκλοφόρησε το 2007 από τις εκδόσεις ΟΞΥ. "Το Resort", είναι το δεύτερο.




"To Resort " – Μιχάλης Κατράκης


«Όταν ο Άρης,  ένας φιλόδοξος νέος δέχεται μια πρόταση εργασίας στο resort «ΑΕΝΑΟΝ», σίγουρα δεν μπορεί να θεωρήσει τον Πάπα Ιννοκέντιο τον 3ο και την Τέταρτη Σταυροφορία του 1208 υπεύθυνους για την πρόσκληση. Και όμως είναι. Σίγουρα δεν μπορεί να υποθέσει πως ο ήλιος έχει πράσινα μάτια και στήθη μικρά και τρυφερά σαν φρέσκα ροδάκινα. Και όμως έχει. Σίγουρα δεν μπορεί να μαντέψει για ποιον πραγματικά λόγο πήραν πόδι από τον κήπο της Εδέμ οι πρωτόπλαστοι. Κι όμως το κάνει. Σίγουρα δεν μπορεί να τα βάλει με  έναν Δαίμονα. Και όμως; Και να σκεφτεί κανείς ότι για όλα φταίει ο Αβραάμ Μάσλοου και εκείνη η ηλίθια πυραμίδα!»



Το βιβλίο " To Resort " θα το προμηθευτείτε από τα βιβλιοπωλεία Ιανός, Πρωτοπορία καθώς και από όλα τα βιβλιοπωλεία της Ελλάδας.


Επίσης, είναι διαθέσιμο και στο ηλεκτρονικό κατάστημα: elkistis.gr/shop


Τέλος, για τους αναγνώστες της Θεσσαλονίκης, μπορείτε να επισκεφθείτε τις εργάσιμες ώρες τα γραφεία των Εκδόσεων Ελκυστής στο κέντρο της πόλης (Αρριανού 15) ή να το παραγγείλετε δίχως μεταφορικά έξοδα στα τηλέφωνα  231 403 7484 ή 6977853682.
 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου