Πέμπτη 8 Απριλίου 2021

Φιλοξενώντας τον συγγραφέα Βασίλη Γιαννάκη!

   


Είστε έτοιμοι;
Οικοδεσπότης: Θεόφιλος Γιαννόπουλος

Βιογραφικά στοιχεία  


Ο Βασίλειος Γιαννάκης γεννήθηκε στα Τρίκαλα Θεσσαλίας, μεγάλωσε στη Νάουσα Ημαθίας και ζει στη Θεσσαλονίκη. Είναι απόφοιτος της Σχολής Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος. Έχει εργαστεί σε εταιρίες χαρτογραφήσεων και περιβαλλοντικών εφαρμογών. Έχει διατελέσει επιστημονικός συνεργάτης στη συγγραφή χλωριδικών οδηγών και εργασιών, καθώς επίσης και φωτογράφος σε στούντιο. Όντας μανιώδης συλλέκτης και αναγνώστης της λογοτεχνίας τρόμου, παρακολουθεί ανελλιπώς οτιδήποτε σχετίζεται με τη συγκεκριμένη κατηγορία (από ταινίες, μέχρι video games) και στον ελεύθερό του χρόνο επιδίδεται στη συγγραφή ιστοριών εντός των οποίων διοχετεύει την έμπνευσή που αντλεί από σκοτεινές ατμόσφαιρες και αστικούς μύθους. Η νουβελέτα του με τίτλο "Ο εσώτερος θεός", τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο Larry Niven στην κατηγορία τρόμου τον Απρίλιο του 2014 και αποτέλεσε γι’ αυτόν την αφορμή που είχε ανάγκη προκειμένου να επιδιώξει την έκδοση κάποιων από τις ιστορίες του.

Το τελευταίο του βιβλίο "Αφώτιστες περιοχές" κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις 24 γράμματα.

  

....ας αρχίσουμε λοιπόν την λογοτεχνική μας ανάκριση...

 

1.     Το έργο σου απευθύνεται σε αναγνώστες που…

Που θέλουν να ζήσουν έντονες συγκινήσεις στον κόσμο του μεταφυσικού τρόμου, αλλά και να ξεναγηθούν στις πιο σκοτεινές διασταυρώσεις του αστικού τοπίου, όπως διαμορφώθηκε την περίοδο της οικονομικής ύφεσης.

 

2. Η ιστορία σου βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα; Κι αν ναι, σε ποια συγκεκριμένα;

 

Υπάρχουν πέντε ιστορίες (τρεις νουβέλες και δύο διηγήματα), εντός των οποίων εμπεριέχονται πραγματικά στοιχεία όπως για παράδειγμα είναι οι αριθμητικοί σταθμοί. Οι αριθμητικοί σταθμοί εκπέμπουν στην μπάντα των ΑΜ και το σήμα τους αποτελείται από παράξενες φωνές που συνήθως επαναλαμβάνουν φαινομενικά τυχαίους αριθμούς. Κανείς δεν γνωρίζει ποιον σκοπό εξυπηρετούν και από πού εκπέμπουν. Επίσης υπάρχει μια νουβέλα που βασίζεται στον θρύλο του «Gloomy Sunday», του Ούγγρου συνθέτη και πιανίστα Rezső Seress, στο οποίο αποδόθηκε ένα μεγάλο κύμα αυτοκτονιών κατά τη δεκαετία του 30. Ο ίδιος ο συνθέτης, πήρε την απόφαση να πεθάνει πέφτοντας από το μπαλκόνι του σπιτιού του το 1968. Από τότε, έχουν κυκλοφορήσει πολλά τραγούδια που τα συνοδεύει μια ανάλογη φήμη. Υπάρχουν αληθινές αναφορές σχετικά με την ανατομία και τη φυσιολογία των εντόμων. Τέλος το υπόβαθρο στο οποίο τοποθετούνται οι ιστορίες, είναι η Ελλάδα της οικονομικής κατάρρευσης που εκδηλώθηκε κατά την δεκαετία που μας πέρασε.

 

3.     Ποιος ήρωας της πλοκής σε δυσκόλευσε στην ανάπτυξή του και γιατί;

Ο καθένας τους είχε τη δική του ξεχωριστή προσωπικότητα και αποτέλεσε για μένα μια ενδιαφέρουσα πρόκληση. Πρόκειται για ένα στοίχημα που είχα βάλει με τον εαυτό μου, το να μπορέσω δηλαδήνα αποδώσω χαρακτήρες ανθρώπων που ξέπεσαν ή που η ζωή δεν τους τα έφερε όπως περίμεναν. Ο Μάριος από τη νουβέλα «οι κάτοικοι των τοίχων» είναι άστεγος. Στο διήγημα «εργατικό κόστος» περιλαμβάνεται ένας χαρακτήρας που ζει σε μία παραγκούπολη. Ο Φρανκ Άντερσον από τη νουβέλα «666 kHz» ζει στη Νέα Υόρκη και πρόκειται για την πρώτη μου νουβέλα που τοποθετείται εκτός Ελλάδας. Ο πρωταγωνιστής του διηγήματος «το κανάλι» αντιμετωπίζει τη δυσμενή οικονομική θέση στην οποία έχει περιέλθει καταφεύγοντας σε πολιτικά κινήματα της εποχής, παρά το γεγονός ότι εγώ είμαι ανένταχτος από λογοτεχνικής άποψης. Τέλος, ο Τάκης Βάρβας από τη «μελωδία των ζωυφίων» αντιμετωπίζει τη ζωή με πολύ αρνητική διάθεση, είναι υπερβολικά πεσιμιστής και η προσωπικότητα του διαφέρει ριζικά από τη δική μου. Ωστόσο αν τον είχα μπροστά μου θα ήθελα πολύ να τον αγκαλιάσω και να προσπαθήσω να του αλλάξω την άποψη που έχει για τον κόσμο.

 

4.     Πόσο καιρό κράτησε η συγγραφή του έργου σου;

   Τα διηγήματα συνήθως μου παίρνουν 2-3 μέρες, ενώ οι νουβέλες το πολύ μέχρι 2 βδομάδες. Αυτό που διαρκεί αρκετό καιρό συνήθως είναι η αναζήτηση της κατάλληλης ιδέας, πάνω στην οποία θα βασίσω την αφήγηση. Έχω βάλει στόχο να διαψεύσω τον Clive Barker που είχε δηλώσει ότι «όλες οι ιστορίες τρόμου έχουν ήδη ειπωθεί». Είμαι σίγουρος ότι το είπε προκειμένου να πεισμώσει τους συγγραφείς του συγκεκριμένου είδους, ώστε να επιδιώξουν μια μεγαλύτερη πρωτοτυπία στις αφηγήσεις τους.

5.Το βιβλίο σου γράφτηκε σε μία συνεχόμενη ή σε αποσπασματικές χρονικές περιόδους;

Οι ιστορίες έχουν γραφτεί σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, από το 2008 μέχρι το 2018, διάστημα που συμπίπτει με την οικονομική περιπέτεια που αντιμετώπισε η χώρα μας. Όσο περισσότερο βάθαινε η κρίση, τόσο δυσκολότερα τα έφερναν βόλτα οι ήρωες των ιστοριών μου. Αξίζει να σημειωθεί ότι μαζί με αυτές, έχω συγγράψει και άλλες, με σαφώς πιο ευκατάστατους ήρωες. Απλώς η συγκεκριμένη επιλογή έγινε με γνώμονα το ζοφερό αστικό τοπίο όπως διαμορφώθηκε στην εποχή της οικονομικής κατάρρευσης. Θεώρησα ότι όσοι έρχονται αντιμέτωποι με το μεταφυσικό, δεν είναι απαραίτητο να έχουν λύσει όλα τα άλλα προβλήματα που άπτονται της διαβίωσής τους.

5.     Ποιο πραγματικό πρόσωπο  δε θα έβαζες ποτέ ως ήρωα/ηρωίδα ενός έργου σου;

Με τις «αφώτιστες περιοχές» επιχείρησα να αποδείξω ότι οποιοσδήποτε άνθρωπος μπορεί να γίνει πρωταγωνιστής, όσο αδιάφορος μπορεί να φαίνεται με την πρώτη ματιά. Ο Άλιστερ Κρόουλι είχε πει κάποτε ότι «κάθε άντρας και κάθε γυναίκα είναι ένα αστέρι». Υπό αυτό το πρίσμα, οποιοσδήποτε θα μπορούσε να γίνει πρωταγωνιστής. Έχω γράψει ακόμη και ιστορίες με αντιπαθέστατους πρωταγωνιστές. Το μόνο που κάνω είναι να σκιαγραφώ την προσωπικότητά τους και έπειτα να τους ρίχνω στην αρένα του μεταφυσικού και του κοσμικού τρόμου. Κάποιοι καταφέρνουν να επιβιώσουν. Άλλοι χάνουν τα λογικά τους. Κάποιοι χάνουν ακόμη και τη ζωή τους. Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά. Θα μπορούσα να βάλω για πρωταγωνίστρια ακόμη και έναν τηλεπαρουσιαστή ή μια τηλεπαρουσιάστρια lifestyle εκπομπής, παρόλο που απεχθάνομαι τα θεάματα αυτού του τύπου. Αρκεί να βρω τη μεταφυσική πρόκληση με την οποία θα τους φέρω αντιμέτωπους και τον τρόπο με τον οποίο θα εμφιλοχωρήσει στη ζωή τους.

 

6.     Γιατί πιστεύεις πως πρέπει να διαβάσει ένας αναγνώστης το έργο σου;

Μου αρέσει να αφηγούμαι και να υπάρχει κόσμος που με  διαβάζει. Επίσης μου αρκεί τα κείμενά μου να βρίσκονται κάπου, ώστε να μπορεί να τα ανακαλύψει οποιοσδήποτε. Μπορεί στο μέλλον κάποιος να τα ξεθάψει από τα πίσω ράφια κάποιου παλαιοβιβλιοπωλείου, όπως έχω κάνει κι εγώ, με  πολλά από τα αγαπημένα μου βιβλία στο παρελθόν. Αισθάνομαι ότι αυτές οι αφηγήσεις πρέπει να γραφτούν και να υπάρχουν. Θεωρώ ότι όποιος αγαπά το μεταφυσικό, τη φαντασία και τον τρόμο, θα βρει μέσα τους στοιχεία που θα τον ικανοποιήσουν.

 

7.     Πού αφιερώνεις το βιβλίο σου;

Το έχω αφιερώσει σε όλους τους εκπροσώπους της ελληνικής φανταστικής λογοτεχνίας. Στους πρωτεργάτες της, σε όσους την ανέδειξαν, σε όσους έχω την τιμή να γνωρίσω προσωπικά και σε όσους θα γνωρίσω στο μέλλον.

 

8.     Ποιος από τους ήρωές σου θα ήθελες να είναι πραγματικός;

Ο Τάκης Βάρβας από τη «μελωδία των ζωυφίων», έτσι ώστε να μπορώ να του αλλάξω την άποψη που έχει για τη ζωή.

 

9.      Συμφωνείς με την τιμή πώλησης του έργου σου; Πόση πιστεύεις πως θα έπρεπε να είναι;

Νομίζω ότι θα ήταν ευτύχημα το να μην υπάρχουν βιβλία που να κοστίζουν περισσότερο από 10-12 ευρώ, ωστόσο οι συνθήκες της αγοράς είναι τέτοιες, που αυτό να είναι εφικτό μόνο για τα πιο ολιγοσέλιδα έργα. Τα ηλεκτρονικά βιβλία είναι πολύ πιο οικονομικά, αλλά δεν έχουν ωριμάσει ακόμη οι συνθήκες ώστε να έχουν απήχηση στο ελληνικό κοινό. Θυμάμαι όταν ήμουν μαθητής Γυμνασίου και είχα πάει να αγοράσω ένα βιβλίο που με ενδιέφερε. Η τιμή του ήταν τόσο υψηλή, που με αποθάρρυνε από το να το αποκτήσω. Πλέον τα περισσότερα συγγράμματα που προμηθεύομαι από τα βιβλιοπωλεία, κοστίζουν όσο εκείνο. Έχουμε «συνηθίσει» στην ακρίβεια, όχι μόνο σε ότι αφορά την αγορά βιβλίων, αλλά και γενικότερα. Μακάρι στο μέλλον να αλλάξουν τα πράγματα.    

 

10.  Αν είχες το δικαίωμα να σου πραγματοποιηθεί μια λογοτεχνική ευχή, ποια θα ήταν αυτή;

Να αποκτήσει μεγαλύτερο κοινό η ελληνική λογοτεχνία του φανταστικού. Ήδη τα πάει καλά, όμως μπορεί να καταφέρει περισσότερα.

 

11.  Υπάρχουν έργα σου τα οποία ξανακοιτώντας στο παρελθόν, θα ήθελες να μην είχαν εκδοθεί;

Βεβαίως. Δεν θέλω να αποκαλύψω ποιο είναι, θα αρκεστώ μονάχα στο να πω ότι η σύλληψη της συγκεκριμένης ιδέας είχε γίνει όταν ήμουν έφηβος και πλέον είμαι σίγουρος ότι όσο κι αν προσπάθησα να την «ωριμάσω», δεν τα κατάφερα. Μπορεί να αρέσει σε αρκετούς, εμένα όμως δεν με ικανοποιεί στην παρούσα φάση. Πρόκειται για μια δουλειά που είχε περισσότερο νοσταλγικό και συναισθηματικό χαρακτήρα, παρά επαγγελματικό.

 

12.  Σε επηρεάζουν οι κριτικοί βιβλίων και οι αναγνώστες με όσα θετικά ή αρνητικά σου μεταφέρουν για το έργο σου;

Υποδέχομαι όλες τις κριτικές με ενθουσιασμό, εφόσον οι θετικές μου δίνουν το κουράγιο να συνεχίσω και οι αρνητικές με βοηθούν στο να βελτιωθώ. Σε κάθε περίπτωση αυτός που κάνει μια κριτική για το έργο μου, έχει αφιερώσει χρόνο και χρήμα προκειμένου να ασχοληθεί μαζί του και το γεγονός αυτό με τιμά.

 

13.  Γράφεις βασισμένος στις δικές σου αφορμές ή στις ανάγκες της αναγνωστικής αγοράς;

Η ανάγκη να γράψω ιστορίες είναι κατά βάση εσωτερική. Όταν ξεκίνησα να καταπιάνομαι με τη συγγραφή, δεν περίμενα ότι θα ερχόταν ο καιρός που θα δω το έργο μου να εκδίδεται, διότι το διάστημα εκείνο οι εκδότες δεν δείχνανε καμία προτίμηση στην ελληνική λογοτεχνία του φανταστικού. Έγραφα για τον εαυτό μου και για τους φίλους μου. Η «μελωδία των ζωυφίων» που περιλαμβάνεται στις «αφώτιστες περιοχές», έχει γραφτεί τότε. Αν μου λέγανε τότε ότι υπάρχει περίπτωση να εκδοθεί, θα θεωρούσα ότι πρόκειται για κάποιο πρωταπριλιάτικο αστείο. Ευτυχώς πλέον υπάρχουν εκδοτικοί οίκοι όπως τα «24 γράμματα», που θεωρούν ότι το έργο μου μπορεί να έχει απήχηση σε περισσότερο κόσμο από τον στενό μου κύκλο. Θα εξακολουθούσα να γράφω ακόμη και στην περίπτωση που δεν εκδιδόταν το έργο μου. Αρκεί να έβρισκα τον χρόνο που απαιτείται.  

 

14.  Ποιες στιγμές αφιερώνεσαι στην συγγραφή;

Υπάρχουν χρονικά διαστήματα που αφιερώνομαι εξολοκλήρου στη συγγραφή, όπως υπάρχουν και διαστήματα που δεν γράφω καθόλου. Όταν μου έρχεται μια καλή ιδέα φροντίζω να την γράψω σε κάποιο τετράδιο, έτσι ώστε να μην την ξεχάσω. Όταν έχω τη διάθεση να «στρωθώ», την αξιοποιώ ώστε να γίνει ένα πλήρες κείμενο.

 

15.  Γνώρισέ μας τις δράσεις σου και το απωθημένο σου για κάτι που δεν κατάφερες ακόμη να κάνεις.

Αισθάνομαι χαρούμενος που τα κείμενά μου αποτέλεσαν την αφορμή για να έρθω σε επαφή και να συνδεθώ με πολλούς Έλληνες συγγραφείς που θαυμάζω. Που μοιράζομαι μαζί τους τις αναζητήσεις και τους προβληματισμούς μου. Που ξεκλέβουμε λίγο χρόνο από τη ρουτίνα μας ώστε να συναντιόμαστε και να κουβεντιάζουμε. Δεν υπήρξα ιδιαίτερα κοινωνικός στο παρελθόν και να που τελικά οι λογοτεχνικές μου απόπειρες, μου έδωσαν το κίνητρο για να ξανοιχτώ.  Μέχρι στιγμής έχω συμμετέχει σε αρκετά συλλογικά έργα, έχω εκδώσει δύο συλλογές και δύο μυθιστορήματα. Αυτό που δεν έχω καταφέρει –και που είμαι σίγουρος ότι οι περισσότεροι Έλληνες συγγραφείς ονειρεύονται- είναι να εξασφαλίζω τα προς το ζην ασχολούμενος αποκλειστικά με τη συγγραφή. Αν αυτό ήταν εφικτό, θα μπορούσα να αφιερωθώ σε αυτή εξολοκλήρου.

 

16.  Πόσο τελειομανής είσαι;

Αρκετά, αλλά όχι σε βαθμό που να με ζημιώνει.

 

17.  Μελλοντικά σχέδια;

Έχω στα σκαριά δύο μυθιστορήματα και πάρα πολλά διηγήματα που είτε έχουν βραβευτεί, είτε αποτέλεσαν συμμετοχές σε ανθολογίες. Εδώ και χρόνια περίμενα να λήξουν τα συμβόλαια αρκετών από τα διηγήματα, ώστε να περιέλθουν τα δικαιώματα αποκλειστικά σε μένα και να τα συγκεντρώσω, όλα μαζί, σε έναν ογκώδη τόμο. Μαζί με αυτά, σκοπεύω να περιλάβω πολλά άλλα, ανέκδοτα κείμενα. Το μεγάλο στοίχημα που έχω βάλει είναι να μπορέσω να τα εκδώσω όλα μαζί, εφόσον το μέγεθος του τόμου που θα προκύψει, αναμένεται να είναι τεράστιο. Αν καταφέρω να το πετύχω, θα πρόκειται για το πιο αγαπημένο από τα έργα μου.

 

Σας ευχαριστώ θερμά γι’ αυτή τη συνέντευξη. Όχι απλώς την απόλαυσα, αλλά μου δώσατε την ευκαιρία να μιλήσω για ζητήματα που με απασχολούν και ποτέ μέχρι αυτή τη στιγμή δεν μου δόθηκε η ευκαιρία να συζητήσω.

Συνεχίστε το καταπληκτικό έργο και θα τα πούμε σίγουρα σε ενδεχόμενες μελλοντικές συγγραφικές μου απόπειρες.

  

Θεόφιλος Γιαννόπουλος: Ήταν αμοιβαία η χαρά της λογοτεχνικής μας συζήτησης αγαπητέ μου συγγραφέα Βασίλη Γιαννάκη! Πάντα εμπνευσμένος και δοτικός εύχομαι από καρδιάς!

Λίγα λόγια για το βιβλίο του συγγραφέα Βασίλη Γιαννάκη, "Αφώτιστες περιοχές


Σύμφωνα με τη Βρετανίδα συγγραφέα Freya Stark, το να ξυπνάς εντελώς μόνος σε μια ξένη πόλη είναι ένα από τα πιο ωραία συν αισθήματα. Υπάρχουν ωστόσο σοκάκια, δρόμοι, συνοικίες ολόκληρες, που κανείς δεν τολμά να διαβεί μονάχος κατά τη διάρκεια της νύχτας. Εγκαταλειμμένες βιομηχανίες, που όποιος άστεγος τολμά να διαμείνει εντός τους, ρισκάρει την εγκεφαλική του συγκρότηση. Εξαθλιωμένοι καταυλισμοί, των οποίων οι κάτοικοι εξαφανίζονται μυστηριωδώς κάθε τόσο.
Βραχέα και ραδιοκύματα που συνδέουν τη ρουτίνα της καθημερινότητας με τις πιο εφιαλτικές γωνιές του σύμπαντος. Τσιμεντένια κανάλια γεμάτα από λύματα ακαθόριστης φύσεως που διασχίζουν κακόφημες πλατείες. Εναλλακτικές πόλεις, αόρατες για τα μάτια των αμύητων, που συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο με τις δικές μας και στις οποίες η πρόσβαση εξασφαλίζεται μονάχα με μυστικές επικλήσεις που περιέχονται κρυμμένες σε δημοφιλή τραγούδια.
Οι πρωταγωνιστές των πέντε ιστοριών της παρούσας συλλογής, έρχονται αντιμέτωποι με αυτά και άλλα τόσα ανομολόγητα μυστικά.
Κυριευμένοι από ανείπωτο δέος, ξεναγούνται μαζί με τον αναγνώστη στις πιο αφώτιστες περιοχές του συλλογικού ασυνείδητου. Μόνο οι γενναίοι θα επιβιώσουν. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

"Το μέλλον του υπερφυσικού τρόμου στην Ελλάδα ονομάζεται Βασίλης Γιαννάκης! Καταφέρνει να φυτέψει μέσα στην ψυχή σου τρόμους που θα ανθίσουν εβδομάδες μετά..." [Δημήτρης Δελαρούδης, συγγραφέας (Ο Ιός της Βαβέλ)]

ISBN139786185469733
Εκδότης24 ΓΡΑΜΜΑΤΑ


Χρονολογία ΈκδοσηςΣεπτέμβριος 2020
Αριθμός σελίδων392
Διαστάσεις21x14
ΕπιμέλειαΚΑΤΣΟΥΛΑΚΟΥ ΜΑΡΙΑ                                           

 


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου